|
|
|
Bilder
i tidens ström
Bildens Hus i Sundsvall, som fyllde tio år hösten
2004, har gång på gång levt upp till ambitionen att
visa kommunikativt foto. Chef och konstnärlig ledare är Petter
Österlund.
– Vår inriktning är foto och endast foto, säger
han, foto som har en direkt kommunikativ kraft. Vi lutar oss väldigt
mycket mot dokumentärfotografi och deskriptivt foto, inte så
mycket konstfoto. Men bilderna ska ha en ytterligare dimension. De ska
beröra oss och delta i samhällsdebatten.
I anslutning till demokrativeckan i Sundsvall i september 2004 ordnade
Bildens hus sin femte fotofestival. Temat var Vårt förakt för
svaghet efter en titel på en bok av den norske filosofen Harald
Ofstad.
I festivalen ingick bland annat utställningarna Without sanctuary,
en samling vykort med lynchningsmotiv från USA, och Gaza av Magnumfotografen
Paolo Pellegrin.
– Fotofestivalen är en vision av vad vi vill åstadkomma
– foto som kan kopplas till en dagsaktuell debatt där bilderna
blir bakgrund till tankar. Det finns inte mycket pengar just nu, eftersom
det råder totalt köpstopp i kommunen, så vi raggar själva
pengar till utställningarna. Till den här fick vi in 142 500
kronor, säger Petter Österlund.
Extrem
vilja
Han berättar att fotomuseet Bildens hus blivit verklighet beroende
på några få individers extrema vilja. Det var fotografen
Tore Persson, tryckaren Claes Göran och samlaren Alf Ulfhielm som
bestämde sig för att försöka åstadkomma det
här någonstans i Sverige.
1994 beslöt sig kommunfullmäktige i Sundsvall för att utreda
möjligheten att bygga upp ett fotografiskt museum samt en anläggning
för bildvård. Det var kulturnämndens socialdemokratiska
ordförande Margareta Johansson som lade motionen.
– Jag tycker att bilden är försummad men att den blir
viktigare och viktigare. Ordet ägnar vi oerhört mycket tid.
Bilden ägnar vi inte alls samma uppmärksamhet. Inom konstområdet
uppmärksammas fotot, men på Bildens hus handlar det om hur
bilder kommunicerar. Hur de överför idéer, skildrar tankar,
om de ljuger eller inte ljuger, säger Margareta Johansson.
Kommunen har gett upp försöken att få statligt stöd
för sin satsning. Åtminstone för stunden. – Våra
riksdagsmän har motionerat i flera år för att få
stöd, säger hon.
Stor
samling
1994 köpte kommunen in en privat kamerasamling från Göteborg.
Sedan dess har samlingen vuxit. Den omfattar nu 2 600 kameror och är
en av Europas större samlingar av kameror, väskor och annan
fotoutrustning.
En ideell förening, Föreningen Fotomuseet, sköter om kamerorna
och producerar kamerautställningar. Ett aktuellt exempel är
utställningen Look-alike – Original och kopia. Det var en utställning
med kända kameror och deras mindre kända dubbelgångare
och den visades till och med mars månad.
Bildvården och arkivering av lokalt bildmaterial hanteras numera
av andra än Bildens hus, men man har behållit referensmaterial
och rättigheterna att använda materialet.
– Vi har porrbilder från 1880-talet, alla varianter av fotografisk
teknik, glasplåtar, plastnegativ, ferrotypier, allt, säger
Petter Österlund. Dessutom har vi ett referensbibliotek på
2 000 titlar om foto och med foto.
Han blev chef för Bildens hus år 2000 och är konstvetare
med bakgrund som lärare i konstvetenskap på Mitthögskolan.
Under ett år jobbade han parallellt med den förste projektledaren,
Torgny Åström, också han konstvetare från Mitthögskolan.
– Vi lade ner projektstyrelsen och körde rock’n roll,
berättar Petter Österlund. Vi ville bränna på så
att folk skulle bli vana vid att vi fanns. Eftersom vi drog in pengar
själva tänkte nog politikerna att om de sköt till medel
skulle det bli något.
Han har speciella kontakter österut och Bildens hus har ett par gånger
visat unikt fotomaterial från Sovjettiden.
– Jag har studerat rysk historia i Moskva. Det var där jag
träffade min fru.
Utställningar från Bildens hus turnerar både i Sverige
och internationellt. De senaste tre åren har 15 av museets utställningar
hittat publik utomlands.
I januari 2005 visades Emil Heilborn-utställningen Futurum i Sundsvall
efter att ha fått publikens pris vid Moskvas fotofestival och efter
att ha visats i Stockholm.
Bildens hus har även gett ut en bok om Emil Heilborn som föddes
i Ryssland och blev en av
Sveriges främsta industri- och reklamfotografer.
Den egenproducerade utställningen In search of Ali Boulala, med bilder
av Lisa Sellin om skateboard, visas under april och maj 2005.
Petter Österlunds personliga fotoprojekt handlar om städer,
och om att dokumentera stadens liv.
– Jag fotograferar oerhört mycket. Jag är konstvetare
med inriktning på byggnadshistoria och har behållit historieintresset.
Han håller sig med samarbets- och samtalspartners som Hasse Persson
på Hasselblad Center, Olga Sviblova, Moskvas fotohus, fotografen
Lennart Olson, Halmstad och Torgny Åström, Härnösand.
Två
drömmar
Torgny Åström, Bildens hus förste projektledare minns
att det fanns två drömmar vid starten: att ta hand om kamerasamlingen
och att få ett fotomuseum i Sverige.
– Idén var att skapa ett kunskapscentrum för fotografisk
bild och arbeta med bilden inom ett brett område. Det handlar om
fotot som fenomen och vår civilisations fotografiska seende. Vi
uppfattar världen genom de bilder vi sett av världen. Det är
så revolutionerande att ingen riktigt vågat ta i det.
Den första utställningen kom 1999. Den hette Privat samling
och bestod av Lars och Karin Halls bilder tagna av världskända
fotografer.
– Där lades grunden för det estetiska utförandet
av utställningarna, berättar Torgny Åström. Vi gav
bilderna ordentlig luft, ramade in dem och lät bildernas mittpunkt
utgöra hängningslinjen.
Fotoutbildningar
Bildens hus var en av förutsättningarna för att bildjournalistutbildningen
på Mitthögskolan kunde starta 1999.
– Vi kommunpolitiker är inte dummare än att vi har räknat
ut att 30 elever i tre år blir det 90 elever, säger Margareta
Johansson. Om de skriver sig i kommunen betalar de igen vad Bildens hus
kostar.
I regionen finns ytterligare fyra fotoutbildningar: Forsa, Ålsta
och Hola folkhögskolor samt Sundsvalls kommunala gymnasiums fotoutbildning
på hantverksprogrammet.
– Vi är inte rika, det här är en kommunal verksamhet.
Men vi tror på det här och vill utvecklas. Vi är inte
säkra på att vi måste ha fysiska lokaler. Kanske behöver
vi inte ha utställningshallar. Vi får se vad som händer,
säger Petter Österlund.
Karin Kämsby
Fakta
Bildens Hus – Fotomuseet http://www.fotomuseet.sundsvall.se/
har kontors- och utställningslokaler i en gammal magasinsbyggnad
vid busstationen i Sundsvall. Som provisorisk utställningslokal används även en före
detta bilhall (Berners på Fabriksgatan).
Utställningar
i urval:
Genomresa av Georg Oddner.
Utställningen,
producerad i samarbete
med Hasselblad Center, var en mindre variant
av den som visades i Malmö hösten 2003.
Avstamp av Rune Hassner, 2004
Album av Sune Jonsson, 2003
Mortalis av Anton Corbijn, 2003
American Odyssey av Mary Ellen Mark, 2002
Looking back av Lennart Olson, 2002
CCCP, Sovjetiskt fotografi, 1917–1991,
2001
Max Penson, Sovjetiskt fotografi från 1920, 1930 och 1940-tal, 2001
Privat samling, Lars och Karin Halls fotosamling,
1999
|
|
|